تصفیه فاضلاب صنعتی

مقالات فنی

محتوای زیاد آلاینده های مضر و ارزشمند برای فرآیند تولید مستلزم اتخاذ تدابیری برای تصفیه آب صنعتی اولیه فاضلاب صنعتی است.

به نوبه خود ، نیازهای زیاد در مورد کیفیت آب تصفیه شده ، استفاده از روشهای مختلف تصفیه را القا می کند. در عمل ، تمام روشهای سنتی برای تصفیه فاضلاب – مکانیکی ، بیولوژیکی ، شیمیایی – استفاده می شود.

معیار اصلی انتخاب ترکیب آب و به ویژه نوع آلاینده های موجود است. تصفیه فاضلاب صنعتی ، برخلاف تصفیه خانه فاضلاب خانگی ، معمولاً نه تنها دستیابی به استانداردهای بهداشتی لازم ، بلکه همچنین کاهش هزینه های استفاده اضافی آب و مواد اولیه صنعتی است.

معمولاً تصفیه فاضلاب صنعتی حاصل از فرآیندهای مختلف تولید ، امکان استفاده مجدد از آب و بازیابی محصولات با ارزش از فاضلاب را با توجه به استفاده مجدد از آنها فراهم می کند.

روش های احیا کننده و تخریب کننده

تصفیه فاضلاب صنعتی می تواند نزدیک به محل استفاده از آن باشد ، که این امر بازگشت مواد با ارزش استخراج شده به فرآیند تولید و همچنین استفاده از آب تصفیه شده در داخل گیاه را تسهیل می کند.

در این حالت ، آب تصفیه شده مجاز است حاوی ناخالصی های خاصی باشد که تأثیری در استفاده مجدد آن ندارد. در مواردی که قرار است آب در یک حوضه آب تخلیه شود ، تصفیه آن ضروری است تا حدی که کیفیت آن مطابق با تمام استانداردهای بهداشتی و بهداشتی باشد و بر این اساس ، خطر آلودگی حوضه آب ایجاد نکند.

روشهای مورد استفاده برای تصفیه فاضلاب صنعتی معمولاً به بازسازی و تخریب تقسیم می شوند. روش های احیا کننده باعث می شود ناخالصی های ارزشمندی از آب استخراج شود که می تواند در تولید مجدداً مورد استفاده قرار گیرد. روشهای تخریبی روشهایی است که در آنها تصفیه آب با از بین بردن ناخالصیهای موجود به منظور دستیابی به درجه بالایی از تصفیه آب همراه باشد.

در مواردی که آب تصفیه شده برای استفاده مجدد در داخل گیاه در نظر گرفته شده باشد ، روش های بازسازی ترجیح داده می شوند. از آنجا که معمولاً از روشهای احیا کننده برای تصفیه استفاده می شود: تصفیه مکانیکی ، از جمله فیلتراسیون ، بارش ، شناور سازی ، فیلتر کردن ؛ برخی از روش های شیمیایی مانند انعقاد و شناور سازی. انعقاد الکتریکی و سایر موارد.

استفاده از روشهای تخریبی که تمام ناخالصیهای موجود در آب را کاملاً از بین می برد ، در مواردی که تخلیه آب در یک قسمت آب پیش بینی شده است ، توصیه می شود. این به دلیل الزامات بالا به کیفیت فاضلاب تخلیه شده است ، که در آن وجود هرگونه آلودگی مجاز نیست. روش های بازسازی همیشه اجازه نمی دهند که تمام آلودگی ها از آب استخراج شوند.

در چنین مواردی ، به استفاده از روش های مخرب نیز متوسل می شود. برای صرفه جویی و کاهش هزینه ها ، غالباً تصفیه پیچیده انجام می شود که امکان استفاده از هر دو روش تصفیه را فراهم می کند.

در این حالت ، در آغاز ، از روشهای بازسازی برای تصفیه آب استفاده می شود ، که در آن تمام محصولات با ارزش ممکن استخراج می شود ، پس از آن تصفیه مخرب آغاز می شود ، که در آن آلودگی های موجود در آن از آب جدا می شوند. اقدامات گسترده ای که برای تصفیه فاضلاب مخرب استفاده می شود ، روش های تصفیه شیمیایی است.

تصفیه فاضلاب مکانیکی به

طور پیش فرض ، تصفیه مکانیکی پیش تصفیه است. هدف اصلی آن حذف آلودگی های بزرگتر موجود در آب و آماده سازی برای مراحل بعدی تصفیه مانند تصفیه بیولوژیکی ، فیزیکی و شیمیایی است.

حذف ناخالصی ها توسط فیلتراسیون ، بارندگی ، فیلتراسیون انجام می شود. بر این اساس ، از جمله تجهیزات مورد استفاده می توان به: گریت ، غربال ، تله شن ، رسوب دهنده ، تله روغن و سایر موارد اشاره کرد.

در تصفیه مکانیکی ، آب در ابتدا از طریق الک ها و صفحات مختلف تحت فیلتر قرار می گیرد که باعث حذف ناخالصی های بزرگ و مواد تا حدی نامحلول می شود.

برای آزاد سازی مواد نامحلول که دارای چگالی بالاتر یا کمتری نسبت به چگالی آب هستند ، از رسوب استفاده می شود که در آن ذرات سنگین به پایین می رسند و ذرات سبک تر به سطح شناور می روند. رسوب گذاری به طور کلی در ترکیب با سایر روش های تصفیه مانند انعقاد ، فیلتراسیون و سایر موارد استفاده می شود.

فیلتراسیون مکانیکی تصفیه فاضلاب است که در آن آب با کمک دوز پمپ ها از طریق لایه ای از مواد فیلتر فیلتر می شود. انواع مواد با ساختار دانه ای یا متخلخل به عنوان ماده فیلتر استفاده می شود. در طی تصفیه آب ، ناخالصی های مختلف حل نشده در منافذ یا بین دانه های ماده فیلتر حفظ می شوند.

این روش همچنین به عنوان معیار تصفیه فاضلاب مستقل در گیاهان صنعتی و در ترکیب با روشهایی مانند تصفیه آب شیمیایی استفاده می شود.
تصفیه مکانیکی می تواند به عنوان یک روش مستقل در مواردی که آب می تواند در فرآیند فن آوری استفاده شود یا در مخزن تخلیه شود بدون ایجاد خطر برهم زدن تعادل اکولوژیکی آن استفاده شود.

در تمام موارد دیگر ، تصفیه مکانیکی اولین مرحله از فرآیند تصفیه فاضلاب است.

روش های تصفیه شیمیایی و فیزیکی-شیمیایی تصفیه

شیمیایی فاضلاب صنعتی معمولاً به تصفیه آب با معرفهای شیمیایی مختلف اشاره دارد. روشهای شیمیایی عمدتا شامل روشهایی مانند خنثی سازی و اکسیداسیون شیمیایی است. هدف دستیابی به اسیدیته خنثی است.

از جمله تجهیزات مورد استفاده راکتورهای اختلاط هستند و تصفیه شیمیایی می تواند مستقیماً در محل تخلیه آب آلوده انجام شود. معمولاً عملاً دو مورد وجود دارد. اولین مورد زمانی است که فاضلاب ماهیت قلیایی دارد و در آن با اسیدها تصفیه می شود تا نمک بدست آورد. بر این اساس ، مورد دوم زمانی است که فاضلاب اسیدی است.

سپس با محلولهای پایه مانند هیدروکسید سدیم یا پتاسیم تحت درمان قرار می گیرند. در نتیجه نمک های محلول یا نامحلول تشکیل می شوند. نمکهای نامحلول رسوب می کنند.

از روشهای فیزیکی-شیمیایی معمولاً برای حذف ذرات ریز معلق موجود در آب تصفیه شده استفاده می شود. این شامل فرآیندهایی مانند شناور سازی ، لخته شدن ، انعقاد است. شناور سازی روش استخراج آلاینده های مختلف از آب با اشباع آب با حباب های هوا است.

این روش عمدتا برای تصفیه فاضلاب به شدت آلوده استفاده می شود. همچنین برای تصفیه فاضلاب صنعتی بسیار مناسب تلقی می شود. روند شناور سازی خود سطحی فشرده از حباب های کوچک گاز به سطح مایع است ، همراه با ذرات پراکنده چسبنده ، که یک لایه را روی سطح آب تصفیه شده تشکیل می دهد.

لخته شدن و انعقاد روش های بسیار مشابهی است. در آنها ، تصفیه آب بر اساس افزودن یک معرف (منعقد کننده یا لخته کننده) است که با ناخالصی های موجود در آب برهم کنش می کند و رسوب آنها را تسهیل می کند. هر دو روش شامل استفاده از فیلتراسیون اضافی آب برای جداسازی رسوب تشکیل شده است.

تصفیه بیولوژیکی فاضلاب صنعتی

هنگامی که آبهای صنعتی حاوی مواد آلی قابل تجزیه زیست هستند ، توصیه می شود که آنها تحت تصفیه بیولوژیکی نیز قرار گیرند. بسته به غلظت مواد آلی ، تصفیه بیولوژیکی را می توان تحت شرایط هوازی یا بی هوازی انجام داد.

معمولاً با BOD5 تا حدود 400 میلی گرم در لیتر ، تصفیه تحت شرایط هوازی و با BOD5 بیش از 2000 میلی گرم در لیتر – در شرایط بی هوازی است. در صورت کمبود نیتروژن و فسفر در فاضلاب تصفیه شده ، توصیه می شود آنها را علاوه بر این اضافه کنید تا شرایط BOD5 را برآورده کنید: N: P = 100: 5: 1.

تصفیه خانه های بیولوژیکی مورد استفاده را می توان به طور عمده به گیاهانی تقسیم کرد که در آنها تصفیه فاضلاب صنعتی در شرایط نزدیک به طبیعی و مواردی که تصفیه در شرایط ایجاد شده مصنوعی انجام می شود ، انجام می شود.

گروه اول شامل زمینه های فیلتراسیون ، دریاچه های بیولوژیکی و غیره است. گروه دوم شامل فیلترهای زیستی ، استخرهای زیستی و سایر موارد است. مشخصه امکانات درمانی با شرایط ایجاد شده مصنوعی ، دوره فشرده روند درمان است.علی بابا